بی محلی مشتریان به بازار خودرو
بازار خودرو ایران اگرچه این روزها باید طبق رسم هر ساله در اوج رونق باشد، اما آن طور که نمایشگاهداران پایتخت می گویند، مشتریان امسال، مشتریان هر ساله نیستند و میلی به خرید خودرو (چه داخلی و چه خارجی) ندارند. به گزارش اقتصادنیوز، هرچند خیلی ها گمان می کنند دلیل رکود سنگین بازار خودرو، کمپین […]
بازار خودرو ایران اگرچه این روزها باید طبق رسم هر ساله در اوج رونق باشد، اما آن طور که نمایشگاهداران پایتخت می گویند، مشتریان امسال، مشتریان هر ساله نیستند و میلی به خرید خودرو (چه داخلی و چه خارجی) ندارند.
به گزارش اقتصادنیوز، هرچند خیلی ها گمان می کنند دلیل رکود سنگین بازار خودرو، کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» است، اما طبق آنچه در تحقیقات و بررسی ها مشخص شده، ریشه قهر مشتریان با بازار (به خصوص خودروهای داخلی) را باید در کیفیت پایین، قیمت بالا، خدمات پس از فروش نامناسب و کلا رفتارهای غیر استاندارد عرضه کنندگان خودرو (مخصوصا خودروسازان داخلی) جستجو کرد.
میلیون ها نفر در کشور، نه به اینترنت دسترسی دارند و نه عضو شبکه های اجتماعی هستند و نه حتی شاید خبر از کمپین تحریم خودروهای داخلی دارند، با این حال به شدت از رفتار خودروسازان ناراحت بوده و به اصطلاح از آن شاکی اند.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به موجودی و ماهیت فعلی صنعت خودرو کشور، اصلا نیازی به تشکیل کمپین نیست، چه آنکه بر سر هر کوچه و بازاری نقل کج رفتاری های خودروسازان است و غول های جاده مخصوص نیز خود به خوبی می دانند دیگر وقت تغییر رسیده است.
این «تغییر» به منزله خونی تازه در رگ های نیمه خشک بزرگترین صنعت کشور است، چه آنکه خودروسازان اگر زیر بار آن نروند، به شدت متضرر می شوند و حتی حیات شان به خطر خواهد افتاد.
روایت ها و اخباری که از بازار خودرو کشور به گوش می رسد، حامل پیام خوبی برای خودروسازان نیست و از رکودی بی سابقه حکایت دارد، تا جایی که آنها در دوران طلایی دوباره خود، مجبور به کاهش تولید کرده است.
به گفته فعالان بازار، بسیاری از مشتریان دیگر حاضر نیستند به کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی تن بدهند و تصمیم گرفته اند آنقدر نخرند که یا خودروسازی تعطیل و تعرفه صفر و واردات کاملا آزاد شود، یا خودروسازان خود را تکانی بدهند و ضمن کاهش قیمت، کیفیت را نیز بالا ببرند.
برخی کارشناسان بر این باورند که آینده بازار خودرو بسته به رویکرد خودروسازان دارد و اگر آنها بخواهند به همین منوال پیش رفته و به خواسته های مشتریان وقع چندانی نگذارند، باید با سلطانی بازار خودرو کشور خداحافظی کنند.
این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اگر قدرت خرید مشتریان بالا برود، بازار از رکود فعلی تا حدی خارج خواهد شد، چه آنکه یکی از اصلی ترین دلایل کاهش خرید و فروش خودروهای داخلی، کمبود و نبود نقدینگی در جیب مشتریان است.
به اعتقاد این دسته از کارشناسان، بخش بزرگی از مشتریان هنوز هم حاضرند خودروهای فعلی را با همین قیمت و کیفیت خریداری کنند، منتها مشکل شان این است که پول ندارند؛ بنابراین، اگر فکری به حال افزایش قدرت خرید شود، بازار خودرو تا حدی شاید قابل قبول راه خواهد افتاد.
اما پرسش بزرگی که این روزها برای مشتریان بازار خودرو ایجاد شده، این است که آیا روند کاهش قیمت ادامه خواهد یافت و کمپین می تواند خودروهای داخلی را بیش از اینها ارزان کند؟
پاسخ خودروسازان به این پرسش، منفی است، چه آنکه می گویند، کاهش قیمت امکانپذیر نیست و مشتریان نباید به کمپین و کمپینی ها دل خوش کنند. آنها حتی قصد دارند قیمت محصولات خود را یکی دو میلیونی افزیش دهند و این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند این اقدام ریسک بالایی داشته و بر بی اعتمادی به خودروسازان و همچنین رکود هرچه بیشتر، دامن خواهد زد.
چرخی در بازار خودرو
حالا اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت ها پس از تشدید تحریم خرید خودرو، به چه شکل است. به روایت فعالان بازارهم اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. این در شرایطی است که پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 با کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی روبهرو شده و هماکنون ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX نیز خبر میرسد که این محصول با توجه به افت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی اش، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز در حال حاضر ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از افت ۱۰۰ هزار تومانی قیمت خودرو موردنظر حکایت می کند.
در مورد رانا نیز گفته می شود که این خودرو بدون تغییر قیمت خاصی در هفته جاری، ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می شود و دنا هم ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بع فروش می رسد.
در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، کمی بیش از ۲۴ میلیون تومان به فروش میرود و این نشاندهنده تثبیت قیمت خودرو موردنظر است.
همچنین برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت میکند. برای خرید پراید ۱۳۱ نیز باید ۲۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پرداخت.
راویان بازار اما از افت قیمت تندر-۹۰ طی هفته جاری صحبت به میان می آورند. به گفته آنها، در حال حاضر پارستندر که نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در چند وقت اخیر ارزان شده، در حال حاضر ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رود. تندر اتومات نیز که روزگاری ۵۷ میلیون تومان قیمت داشت، هم اکنون با ۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز قابل خرید است.
رکود در بازار خارجی ها
سراغی هم از بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی بگیریم، بازاری که راکد است و مشتریان به آن کم محلی می کنند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، هماکنون هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۶۵ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می کند و هیوندایی مدل I20 نیز که سه میلیونی ارزان شده، ۷۸ میلیون تومان به فروش می رسد.
همچنین برای خرید مزدا۳ نیز باید ۱۱۲ میلیون تومان هزینه کرد و قیمت اپتیما نیز در همان عدد ۱۵۱ میلیون تومان ثابت مانده است.
از بازار سراتو هم خبر می رسد که این خودرو بدون تغییری خاص، ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
ارسال نظر